noimage

İçeriği Paylaş:

Bilgisayarda Görüntünün Oluşturulması, Saklanması ve Aktarılması

Bilgisayarda Görüntünün Oluşturulması, Saklanması ve Aktarılması

Bilgisayarlarda ekran kullanımı 1970ʹlerde yaygınlaştığı halde bilgisayar grafiği alanındaki çalışmalar daha eski tarihlerde başlamıştır. Bilgisayar grafiğinin matematiksel temellerinin araştırıldığı ekran öncesi dönemde veriler bilgisayara delikli kartlarla verilmekte, sonuçlar ise çiziciler yardımıyla kâğıda aktarılarak görüntülenmekteydi. 1970ʹlerde mikroişlemcilerin geliştirilmesiyle mikrobilgisayarların üretimine başlandı. İlk mikrobilgisayarlar evlerde bilgisayar oyunları oynamak amacıyla tasarlandı ve ekranların pahalı oluşu nedeniyle görüntü birimi olarak genellikle televizyon ekranları kullanıldı. Atari ve Commodore marka bilgisayarlar 70 ve 80ʹli yıllarda milyonlarca üretildi.ʺVideo oyunları olarak da bilinen bilgisayar tabanlı oyunların bilgisayar grafiğinin gelişiminde önemli etkileri bulunmaktadır. Oyun amacıyla kullanılan bu teknolojinin eğitim alanında ne gibi uygulamaları olabilir?ʺ 1981 yılında IBM PC piyasaya sürüldü. IBM PC ve IBM  uyumlu bilgisayarlar bir bilgisayar devriminin yaşanmasına neden oldular.    O    ana    kadar    büyük    boy     ve     orta     boy    bilgisayarlar kullanan işletmelere kişisel bilgisayarlar da girmeye başladı ve iş amacıyla grafik kullanımı bu dönemde yaygınlaştı. Bilgisayarlarda grafik uygulamaların gelişimi Apple Macintosh bilgisayarların ortaya çıkışıyla hız kazandı. Masaüstü yayıncılık ve masa üstü görüntü düzenleme yazılımları ilk kez bu bilgisayarda yaygın olarak kullanıldı. 90ʹlı  yıllara  kadar  Macintoshʹ  ların  egemenliğinde  bulunan     gelişmiş grafik    uygulamaları,   MS    Windows    işletim    sisteminin    yaygın kullanımıyla IBM uyumlu bilgisayarlarda da kullanılmaya başlandılar.Görüntü OluşumuBilgisayarlarda ekrana yansıyan görüntüler piksel adı verilen noktalardan oluşmaktadır.Bilgisayarlar bir görüntü oluşturmak için piksellerden oluşan bir matrise değişik renk değeri ataması yaparlar. Ekran bir çevre birimidir  ve çevre aygıtlarının çoğu gibi bilgisayarla bir bağdaştırıcı yardımıyla iletişim kurabilmektedir. Bilgisayar ve ekran arasında kullanılan bu bağdaştırıcıya görüntü kartı adı verilmektedir ve görüntü kartlarının niteliği ile kullanılacak ekranlar arasında bir uyum olması gerekmektedir. Bilgisayarın merkezi işlem birimi (MİB) görüntü kartının belleğine doğrudan erişerek görüntüyü sayısal değerler  olarak yerleştirir. Görüntü kartı, belleğindeki bu sayısal görüntüyü kendisine bağlı olan ekrana pikseller biçiminde yansıtır. Bilgisayarların grafik özellikleri başlangıçtan itibaren sürekli olarak daha çok renk  barındıracak ve ekrana daha çok piksel yerleştirecek biçimde gelişmiştir. Örneğin 1980ʹlerde kullanılan ve CGA olarak bilinen ilk ekranlarda yatayda en fazla 320, düşeyde en fazla 200 piksel yerleştirilebiliyordu. Her piksel ise en fazla dört renk değerinden birisini alabilmekteydi. Bu değerlerden oluşturulan 320x200x4 ifadesine ekranın duyarlılığı adı verilir. VGA ekranlarında bu duyarlılık 640x480x16, SVGA ekranlarında ise 800x600x256 olarak verilir. Günümüzde kullanılan ekranlarda ise yatayda 1280, düşeyde 1024 piksel bulunmaktadır ve her bir piksel 16 milyondan fazla değişik renk değerinden birini alabilmektedir. Daha gelişmiş HD ve Full HD(1920×1080) ekranlarda ise daha yüksek çözünürlükler elde etmek mümkündür.

İçeriği Paylaş:
İlginizi Çekebilir
Yorum Yapılmamış

Henüz Hiç Yorum Yapılmadı..

Yorum Yaz

Bilgisayarda Görüntünün Oluşturulması, Saklanması ve Aktarılması

Programlama 2

4/08/2016 | Yorum Yok | 54 | kucukakarsu